روز علوم آزمایشگاهی چه روزیست؟
887
۱ سال پیش
0

روز علوم آزمایشگاهی چه روزیست؟

روز علوم آزمایشگاهی چه روزی است؟ روز علوم آزمایشگاهی در تقویم شمسی مصادف است با چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ می باشد. هر سال در ۳۰ فروردین به مناسبت بزرگداشت اسماعیل جرجانی حکیم فرزانه ایرانی این روز با نام روز آزمایشگاهی نام نهاده شد.

تاریخچه رشته علوم آزمایشگاهی

علوم آزمایشگاهی شاخه ای از علوم پزشکی است که در گذشته با نام تکنولوژی پزشکی نام گذاری شد. در حال حاضر این رشته در کشورمان تا مقطع لیسانس ارشد و دکترا دانشجو قبول می کند. آموزش علوم آزمایشگاهی از سال ۱۳۳۰ در کشورمان شروع شد. دوره کارشناسی پیوسته نیز از سال ۱۳۴۷ در دانشگاه ها پایه گذاری شد. دانشگاه نیز بر طبق آزمون سراسری دانشجو می پذیرد. کارشناس این رشته با متدهای آزمایشگاهی و انواع ابزارها بیماری را تشخیص می دهد و با بهره گیری از فنون پیشرفته نیاز خدماتی و تحقیقاتی را رفع می کند و کاملا ریزبینانه به ارتقا سلامت انسان ها کمک می نماید.

کیک_تولد_دخترانه

کیک روز علوم آزمایشگاهی

معرفی علوم آزمایشگاهی

علوم آزمایشگاهی از کاربردی ترین رشته ها بوده که در شاخه متنوع پزشکی در بازار کار نیرو می گیرد. توجه این علم به تشخیص، جلوگیری و درمان بیماری ها است. کسانی که در این رشته فارغ التحصیل می شوند در شاخه های ویروس شناسی، بیوشیمی، قارچ شناسی، خون شناسی و غیره مشغول بکار می شوند.

بیوگرافی حکیم اسماعیل جرجانی

سید اسماعیل و ملقب به حکیم جرجانی با نام زین الدین ابوالفضائل اسماعیل بن حسین جرجانی در شهر گرگان در سال ۴۳۴ بدنیا آمد. او در جوانی با سفر به نیشابور در کنار ابوالقاسم قشیری عارف بزرگ عصر خود علم و حدیث را آموخت. در همین دوران با شاگرد ابن سینا طب جالینوسی را آموخت. در جلسات آموزشی ابن ابی صادق النیشابوری با علم پزشکی آشنا شد. این آموزش ها را در مرو آموخت و بعد در سال ۵۰۴ هجری قمری وارد خوارزم شد؛ در آنجا نیز به زبان پارسی دانشنامه خود را نوشت. آثار او به زبان فارسی بود به همین دلیل کسانی که با زبان عربی آشنایی نداشتند براحتی می توانستند از آن استفاده کنند.

دلیل نام گذاری روز علوم آزمایشگاهی

بزرگداشت حکیم جرجانی روزی بوده که در این روز به روز علوم آزمایشگاهی نام گذاری شده است او در مورد مایعات بدن و خون در جهت تشخیص بیماری ها تحقیقات بسیاری کرد. امروزه بدون آزمایش های روتین بالینی، تخصصی و فوق تخصصی نمی توان بیماری ها را تشخیص داد. لذا ۷۰ درصد بیماری ها طبق نتایج آزمایشگاهی مشخص می شود. این علم جهت مراقبت از بیمار و کمک به بهبود او تاثیر بالایی دارد و راه را برای درمان هموار می کند.

سفارش کیک روز علوم آزمایشگاهی

روز علوم آزمایشگاهی

روز علوم آزمایشگاهی راهی را فراهم کرده تا از تلاش کسانی که در این عرصه تلاش می کنند تشکر به عمل آید. آنها قشر بزرگی هستند که نقش دیدبان را در عرصه سلامت بر عهده دارند و عوامل بیماری را به موقع تشخیص می دهند. روز علوم پزشکی نیز روز گرامیداشت تمام افکار و جان ها است که ادامه دهنده راه افراد بزرگی همچون ابن سینا، رازی و جرجانی بوده اند و هستند.

تبریک روز علوم آزمایشگاهی

در این روز با مناسبت بزرگداشت حکیم جرجانی از کسانی که در علوم آزمایشگاهی مشغول بکار هستند تقدیر و تشکر می شود. در این روز از زحمات تمامی این افراد قدردانی شده و به مناسبت آن جشنی برگزار خواهد شد. لذا به تمامی کسانی که در این شاخه پزشکی فعالیت دارند تبریک می گویند.

به مناسبت این روز جشنی برگزار شده و با کیک روز علوم آزمایشگاهی از میهمانان پذیرایی به عمل می آورند. کیک به گونه ای طراحی و تزئین شده که کاملا نماد و نشانه های این شغل در مدل آن نمایان خواهد بود. مثلا روی کیک را با طراحی ابزارهای آزمایشگاهی مانند میکروسکوپ، سرنگ و غیره تزیین خواهند شد.

کیک روز علوم آزمایشگاهی

کیک روز علوم آزمایشگاهی سال ۱۴۰۲ دارای طعم های مختلفی است و با موادی مانند شکلات، خمیر فوندانت، خامه، رنگ های مصنوعی، میوه ها و غیره تزیین می شود. طرح های مختلف نیز بر روی کیک با فوندانت طراحی خواهد شد.

این کیک باید از ظاهر جذابی و طعم و مزه خوبی برخوردار باشد و باید طعم آن باب میل میهمانان باشد. طعم خود کیک، لایه ها و روی خامه متفاوت است. طعم آن می تواند تافی، شکلاتی یا وانیلی یا بوده یا شاید طعم خاص تری داشته باشد. مثلا طعم های میوه ای طعم کیک را خاص می کند. بر روی آن متن های زیبایی را می توان نوشت و شما می توانید متن مورد نظرتان را انتخاب کنید و به قنادی بدهید تا در روی کیک آن را درج کند.

کیک علوم آزمایشگاهی روکش و لایه های در طعم های متفاوت دارد و اگر کلسترول شما بالا بوده و قصد دارید نوع کم چرب را انتخاب کنید بهتر است از روکش خامه کره ای استفاده نکنید. از خامه، مغزه ها، خمیر کنجد، مربا و غیره می توان در لایه های کیک استفاده کرد. این کیک در اندازه های مختلفی آماده می شود که شما می توانید بسته به تعداد میهمانان در اندازه ها و در انواع یک یا چند طبقه انتخابش کنید.

کیک_تولد_پسرانه

کیک علوم آزمایشگاهی

کیک های علوم آزمایشگاهی از نظر شکل ظاهری با یکدیگر متفاوت هستند و در شکل های دایره، مربع، مستطیل و قلبی درست می شوند. لذا باید توجه کنید که بعد از خرید آن را در جای خنک نگهداری کنید و اگر به دلیل بزرگ بودن کیک امکان نگه داریش در یخچال وجود ندارد و محیطی که در آنجا جشن گرفته می شود گرم است باید توجه کنید که کیک را با لایه فوندانت خریداری کنید. زیرا این خمیر از ذوب شدن آن جلوگیری می کند.

سخن پایانی

روز علوم آزمایشگاهی به مناسبت روز بزرگداشت حکیم جرجانی نام گذاری شد و در این روز از تمام تلاش های کسانی که در زمینه رشته علوم آزمایشگاهی فعالیت می کنند تقدیر و تشکر می شود. در این روز جشنی برپا شده و کیک علوم آزمایشگاهی نیز سفارش داده خواهد شد تا هر چه بهتر این روز را به کارکنان علوم آزمایشگاهی تبریک بگویند. علاوه بر کیک با دیگر شیرینی جات نیز در این جشن از میهمانان پذیرایی خواهد شد. شما می توانید این کیک جذاب را از الو کیک تهیه کنید.

نظر خود را بنویسید...