موقع تولد چه شمعی را باید فوت کنیم؟
5021
۱۱ ماه پیش
0

موقع تولد چه شمعی را باید فوت کنیم؟

موقع تولد چه شمعی را باید فوت کنیم؟

در زمان تولد از انواع شمع ها بر روی کیک استفاده شده که صاحب جشن این شمع ها را فوت می کند. فوت کردن شمع ها آیینی بوده که از گذشتگان بر جای مانده و هم اکنون نیز این رسم در بین همگان جای مانده و ماندگار می باشد. این شمع ها که بر روی کیک استفاده می شود دارای شکل های متنوعی است که چند عدد از آن را بر روی کیک می گذارند.

تاریخچه شمع تولد

آیین شمع تولد که به رسوم آریایی ها نزدیک بوده این است که جهت استجابت دعا چهار عنصر آتش، آب، باد و خاک باید حاضر باشد. این عناصر نیز در شمع وجود دارند که شامل موم ذوب شده که سمبل آب، دود شمع سمبل باد، شعله ی آن سمبل آتش و موم شمع سمبل خاک می باشد.

فلسفه شمع روی کیک تولد

دو احتمال در مورد گذاشتن شمع روی کیک تولد، وجود دارد. در ادامه متن، درباره هر دو احتمال به طور مختصر شرح خواهیم داد:

  1. عده­ای براین باور هستند که فلسفه شمع روی کیک، از زمان یونانیان به وجود آمده است. آن­ها قصد داشتند، کیکی را که به شکل ماه بوده با گذاشتن شمع بر روی آن، مانند ماه درخشان کنند و آن را سمبلی برای آرتمیش می­پنداشتند. همچنین بر این باور بودند که دودی که از سوختن شمع­ها به وجود می­آمده، دعای آن­ها را با خود به آسمان می­برده است.

 

  1. عده­ای دیگر نیز براین باور بودند که فلسفه شمع، از آلمانی­ها منشا گرفته است. آلمانی­ها تولد بچه­های خود را در روز تولدشان در جشنی به نام کیندرفست، با دادن یک کیک تولد و قرار دادن شمع­هایی به اندازه سنی که داشتند، به اضافه یک شمع اضافی( علامتی برای امید به زندگی برای یک سال دیگر از عمرشان) جشن می­گرفتند.

فلسفه شمع روی کیک تولد با بهره گیری از شعله ها بر اساس اهداف متافیزیکی است که متعلق به دوران باستان می باشد. شمع نماد و سمبل انسان فعال و پویا بوده که در قدیم الایام آتش سمبل و نشان انسان فعال و پویا می بود. همچنین سمبل قدرت بزرگی بود که زندگی و روان انسان را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین علت بکار رفتن نور شمع به جهت اهداف متافیزیکی به منظور بهره مندی از اثرات روانی آن بر روان و فکر انسان می باشد. از نظر ایرانیان شمع خاموش نمادی از زندگانی معمولی و سکوت است. جهت تحول در زندگی می بایست آتش معنویت را روشن کرد. طی کردن مسیر زندگی به سمت کمال نیازمند تولد معنوی دوباره می باشد.

چه شمعی در جشن تولد استفاده می شود؟

در جشن تولد در کیک و بر روی میز از شمع های مختلفی می توان استفاده کرد که در اینجا هر یک را معرفی می کنیم.

  • شمع ستونی: این شمع قطر زیادی داشته و قالب گیری آن با موم سخت انجام می شود. از آن می توان در شمعدان فانوسی و بشقاب های ضد حرارتی تزیینی استفاده کرد.
  • شمع قلمی: اندازه ها، رنگ ها و انواع مختلفی داشته و بلند و باریک است. برخی مواقع قسمت بالایی آن باریک تر می باشد.
  • شمع وارمر: از ارزانترین نمونه ها به شمار می رود که با آن ظرف غذا را در جشن ها گرم می کنند.
  • شمع شناور: مناسب مناسبت های خاص بوده که در ظرف شیک با گل های طبیعی تزیین خواهد شد.
  • شمع با موم پالم: به دلیل داشتن نقطه ذوب بالا به کندی می سوزد.

رایحه شمع ها

شمع ها با رایحه های نعناع، اکالیپتوس، لیمو، پرتقال، وانیل، رزماری، اسطوخودوس، یاس و غیره موجود هستند که محیط را دلنواز و خوشبو می کنند.

آیا تا به حال به شکل دیگری به کیک تولد فکر کرده­اید؟ آیا تا به حال برایتان پیش آمده که جشن تولدی را بدون کیک جشن بگیرید؟ به راستی دلیل وجود کیک در جشن­های تولد چیست؟ فلسفه شمع روی آن چیست و تاریخچه کیک تولد به کجا بر می­گردد؟

تاریخچه کیک تولد و جشن سالروز تولد

برپایی جشن سالروز تولد، از سال­ها پیش در بسیاری از تمدن­ها وجود داشته است. اما برای اولین بار این رسم در مصر باستان، شکل گرفته است. مصریان بت­پرست بودند و اعتقادات بسیار خرافی، مبنی بر اینکه در هنگام تاج گذاری، فراعنه به خدا می­رسند، داشتند. بنابراین این روز برای آن­ها بسیار مهم بوده و تصور می­کردند، در چنین روزی خدایی جدید تولد پیدا می­کند، به همین خاطر در این روز جشنی بزرگ به پا می­کردند.

یونانیان، بعد­ها با تقلید کردن از این رسم مصریان، به برپایی این جشن دامن زدند. آنان برای زیبا­تر شدن و معنا پیدا کردن این جشن، کیک­هایی شبیه به ماه درست می­کردند و به خدایگان ماه که آن را آرتمیس می­نامیدند، ادای احترام می­کردند. برای اینکه این کیک مانند ماه، نورانی و درخشنده شود، شمع­هایی بر روی آن قرار داده و روشن می­کردند.

از قرن 17 میلادی، جشن های تولد شکل امروزی به خود پیدا کرده و آلمانی­ها برای اولین بار برای کودکان خود، جشن تولد با کیک تولد­هایی که به نان شباهت داشته، می­گرفتند. در قرن 18 میلادی به بعد، همزمان با انقلاب صنعتی و تحولاتی که به وجود آمد، رفته رفته وسایل آشپزی و شیرینی­پزی بیشتر در دسترس عموم قرار گرفت و تولید این نوع از کیک، که به کیک تولد امروزی بسیار شبیه بوده، بیشتر شده و قیمت آن تا حدی که تمامی اقشار بتوانند آن را خریداری کنند، کاهش پیدا کرد. در حال حاضر با گذشت 3 قرن، همچنان این رسم زیبا و کهن در سراسر دنیا ادامه دارد و در چنین جشنی، کیک تولد با طرح­ها و طعم­های گوناگون درست شده و سرو می­شود.

 

 

نظر خود را بنویسید...